Sådan undgår du vinterdepression ved at omgive dig med lys

Læsetid: 3 minutter

Efteråret er godt i gang, og om kort tid kommer vinteren. Og selv om der er meget at glæde sig til og over – bladenes varme efterårsfarver, en kop te når regnen slår mod ruden og den næsten knitrende sprøde fornemmelse i luften, når det er frostvejr, blot for at nævne et par stykker – så er der én ting, som den mørke tid også medfører for mange: vinterdepression.

DET ER MØRKT NÅR VI STÅR OP…

Uanset om man føler sig decideret deprimeret om vinteren, eller blot en kende blå, kan de fleste nok genkende følelsen af ikke at have heeelt så meget energi eller heeelt så meget overskud, når, som Rasmus Nøhr så fint udtrykte det, “det er mørkt når vi står op, gråt når vi’ på job. Mens vi handler ind, bliver det mørkt igen”.

Én af de ting vi kan gøre for at komme vinterdepressionen til livs, er at sørge for mere lys –  hvilket jo lyder ualmindelig simpelt og fuldstændig umuligt på én gang. Men lyset påvirker altså niveauet af serotonin i vores hjerne – meget forsimplet kan man sige, at jo højere serotoninniveau, jo gladere er vi.

5 GODE RÅD

Vi har forsøgt at bryde det lidt ned, så her får du BoligPortals 5 gode råd til mere lys – mindre vinterdepression.

vinterdepression

  1. Det er ikke helt nok at blæse op for diverse stander-, bord- og loftslamper i din lejlighed. Lyset skal nemlig være ret kraftigt for at kompensere for, at dagslyset skrumper ind. Til det formål kan man købe diverse lysterapilamper – google det! Hvis du synes den l(y)sning (høhø) er lige lovlig dyr, så læs videre – vi foreslår også nogle gratis alternativer.
  2. I samme kategori som lysterapilamper findes den slags lamper der kan vække dig med lys. Du vågner ved, at der gradvist bliver mere og mere lyst i dit soveværelse, og det skulle også have en effekt mod vinterdepression.
  3. Lidt mere lavpraktisk er der nogle simple ting du kan gøre, for at nyde godt af det dagslys, der trods alt også er om vinteren. Sæt dig tæt på dit vindue derhjemme eller på arbejdet – og hvis der er grene, stiger, havemøbler eller andre sager, der blokerer lyset, så fjern dem, hvis du kan.
  4. Rul gardinerne fra. “Ja, goddaw då”, tænker du måske, men husk det nu bare, ikk? Når det føles som om, det alligevel er mørkt hele tiden, kan det virke lidt til overs at rulle gardinerne op. Men gør det alligevel.
  5. Sidst, men absolut ikke mindst: Opsøg kilden. Selve solen. Det vil sige: Gå udenfor. Desværre er det jo så ufikst indrettet, at dagslyset om vinteren har det med at gå på arbejde (og holde fri) samtidig med os andre, men måske kan du gå en lille tur rundt om blokken i din frokostpause? Måske gå (noget af vejen) til og fra arbejde? Eller cykle? Og hey, hvis du har et arbejde der foregår udendørs, så er du rigtig godt på vej til at give vinterdepressionen baghjul. Brug også nogle timer (helst) udenfor i weekenden.

HUSK OGSÅ

Udover niveauet af lys er der selvfølgelig nogle andre ting som også spiller ind på dit humør i de mørke måneder.

For at undgå den snigende nedtrykthed kan du sørge for at røre dig, spise sundt og varieret, høre noget musik der gør dig glad, og, hvis du altså har tid og råd, planlægge en ferie. Forventningens glæde er jo som bekendt den største af alle, og før vi ved af det, er det forår igen.