Kæmpe vækst hos BoligPortal.dk i 2012

Læsetid: 2 minutter

På bare 12 måneder har BoligPortal.dk formået at løfte både udbud og efterspørgsel til et rekordhøjt niveau.

Online-efterspørgslen efter lejeboliger er vokset betragteligt i løbet af de sidste 12 måneder. I visse områder er den endda fordoblet. Nye tal fra BoligPortal.dk fortæller en tydelig historie om både en bevægelse på annoncemarkedet og intern succes.

– Det er en helt generel tendens i markedet, at flere og flere vælger at annoncere deres lejemål online – og efterspørgslen er fulgt med, siger Henrik Løvig, der er administrerende direktør i BoligPortal.dk. Han uddyber:

– Annoncemarkedet set over en bred kam rykker i stigende grad på nettet. For udlejning af lejeboliger giver nettet en række unikke muligheder i form af umiddelbar respons og mulighed for masser af både tekst og billeder, ligesom det i mange tilfælde også er der målgruppen befinder sig. Så hele den proces spiller klart en rolle i forhold til den vækst, vi i 2012 har oplevet hos BoligPortal.dk, vurderer Henrik Løvig.

Udbud skaber efterspørgsel – og omvendt

Med en dedikeret indsats har BoligPortal.dk i 2012 formået at forcere denne udvikling og slår i år sin egen rekord ved at annoncere 125.000 boliger på et år.

– Vi er lykkes rigtig godt med at få udbud og efterspørgsel til at følges den helt rigtige vej. Sammen med vores online samarbejdspartnere når udlejerne via BoligPortal.dk hver eneste måned omkring to millioner danskere med markedsføring. Det gør BoligPortal.dk til en attraktiv platform for udlejere, hvilket de 125.000 boligannoncer i år også understøtter. At 80.000 af de boliger i år bliver udlejet, skyldes netop den her synergieffekt, siger Henrik Løvig.

Den fokuserede indsats for at øge antallet af boligannoncer hænger i høj grad sammen med et rigtig godt samarbejde med professionelle udlejere.

– Fornylig viste en undersøgelse blandt vores professionelle udlejere, at mere end ni ud af ti er meget tilfredse med samarbejdet med os. Det betyder selvfølgelig ekstremt meget for os, og vi kommer i 2013 til at gøre endnu mere for at bibeholde og udvide det gode samarbejde, fortæller Henrik Løvig.

Efterspørgslen fordoblet

En anden faktor i den store vækstudvikling hos BoligPortal.dk i 2012 skyldes den abonnementsløsning, som blev indført i slutningen af 2011. Det har givet efterspørgslen et løft på landsplan, men særligt i de lidt mindre byer har en lavere pris været med til at forøge antallet af boligsøgende.

– I byer som Frederikshavn, Skive, Aabenraa og Sønderborg har vi faktisk set mere end en fordobling i antallet af boligsøgende i løbet af 2012. Det har så igen fået flere udlejere til at rykke annonceringen online, og på den måde er skabt en spiral, der er til gavn for både udlejer og boligsøgende. Derfor ser vi også, at perioden, hvor en bolig er ledig, ligeledes er faldet i løbet af de sidste 12 måneder, siger Henrik Løvig.